Kaip mesti rūkyti?

Kiekvienas mėginimas mesti rūkyti yra žingsnis link užsibrėžto tikslo.

„Net ir tūkstančio mylių kelionė prasideda nuo vieno žingsnio“
– Lao Tzu

Priklausomybė nuo nikotino yra lėtinė liga su pasikartojančiais atkryčiais, tad ir metimas rūkyti yra ne vienkartinis veiksmas ar įvykis, bet ilgas procesas, galintis trukti mėnesius ar metus.

Bandantieji mesti rūkyti palaipsniui praeina šio proceso etapus, kurių metu keičiasi požiūris į savo rūkymą ir metimą rūkyti.

Metimo rūkyti procesas (pagal Prochaska ir DiClemente)

Kuriame metimo rūkyti etape esi tu?

Sėkmingą metimą rūkyti apsunkina:

  • stipriai išreikšta priklausomybė nikotinui (stiprūs abstinencijos reiškiniai anksčiau buvusių bandymų mesti rūkyti metu; per parą surūkai 20 cigarečių ar daugiau; pirmą cigaretę ryte surūkai per 30 min. nuo pabudimo)
  • aukštas patiriamo streso lygis
  • alkoholio vartojimo įpročiai (metant rūkyti patariama bent mėnesį susilaikyti nuo alkoholinių gėrimų vartojimo)
  • psichikos sutrikimai (buvusi ar esama depresija, šizofrenija, priklausomybė kitoms psichoaktyviosioms medžiagoms)
  • baimė priaugti svorio (svarbu sveikai maitintis ir didinti fizinį aktyvumą)

Sąlygos, turinčios įtakos metimo rūkyti sėkmei:

  • noras mesti rūkyti: norinčiam mesti rūkyti gali padėti visi būdai, nenorinčiam – joks
  • aiškūs metimo motyvai:
  • sveikatos pagerinimas ar išsaugojimas (nerūkantys mažiau serga ir gyvena ilgiau)
  • pinigų taupymas
  • geras pavyzdys kitiems
  • estetinis (dingsta nemalonus kvapas iš burnos, patalpose; nebegelsta dantys; pagražėja oda)
  • ekologinis (sumažėja aplinkos ir patalpų oro tarša)
  • psichologinis (valios ugdymas, savivertės pagerinimas)
  • žinojimas, kaip palengvinti abstinenciją (užimtumas, fizinis aktyvumas, ko nors čiulpimas ar kramtymas, vandens gėrimas, relaksacija ir kt.)
  • aplinkinių parama (lengviau mesti kartu su artimu žmogumi, draugu, bendradarbiu; paprašius aplinkinių, kad būtų kantrūs, suprastų kaip tau sunku, nerūkytų tavo akivaizdoje).