Ar esi priklausomas nuo rūkymo?

Priklausomybė nuo nikotino būna dvejopa: fizinė ir psichologinė.

Fizinės priklausomybės išsivystymo laikas labai individualus, trunka mėnesius ir metus, bet kartais gali atsirasti ir po kelių cigarečių surūkymo. Apie 80 proc. reguliariai rūkančiųjų yra fiziškai priklausomi nuo nikotino. Be to, visi rūkantieji yra vienaip ar kitaip priklausomi ir psichologiškai.

Psichologinė priklausomybė yra įprotis rūkyti tam tikrose situacijose – pertraukos metu, po valgio, prie kavos, kažko laukiant ir pan. Šeimos narių, draugų ar bendradarbių rūkymas taip pat skatina ir palaiko priklausomybės atsiradimą. Visa tai apsunkina metimo rūkyti procesą ir padidina atkryčio riziką.

Vis dėlto svarbiausia kliūtis metant rūkyti yra fizinė priklausomybė ir jos sukelti abstinencijos reiškiniai.  Metus rūkyti organizmas nebegauna nikotino, pasigendama ir tūkstančius kartų atliktų rūkymo veiksmų. Dėl to pablogėja savijauta.

Nemalonūs nikotino abstinencijos požymiai pasireiškia mažėjant nikotino koncentracijai kraujyje. Prabėgus 2-2,5 val. nuo paskutinio užsirūkymo, nikotino koncentracija kraujyje sumažėja pusiau, o po 6-8 val. sumažėja 75 proc. Nikotino abstinencijos simptomai paprastai pasiekia maksimumą po 12-36 val. ir laikosi kelias – keliolika dienų, o po to pradeda silpnėti. Po 3-4 savaičių dauguma metusiųjų nebejaučia poreikio rūkyti ir kitų nemalonių abstinencijos požymių, tačiau didesnis jautrumas nikotinui išlieka mėnesius ir įvairūs neigiami veiksniai (stresas, alkoholio vartojimas ir pan.) gali lengvai išprovokuoti atkrytį.

  • Noras, poreikis, troškimas rūkyti
  • Įtampa, nerimas, dirglumas, nekantrumas
  • Prislėgta ir/ar nepastovi nuotaika
  • Sunku susikaupti, pablogėjęs užduočių atlikimas
  • Nuovargis, sumažėjęs darbingumas
  • Sutrikęs, paviršutiniškas miegas ar nemiga
  • Pablogėjusi judesių koordinacija
  • Alkis ar padidėjąs apetitas, svorio augimas
  • Kraujo spaudimo ir pulso
    svyravimai
  • Galvos svaigimas
  • Rankų drebėjimas
  • Vidurių užkietėjimas
  • Padidėjęs prakaitavimas

Atlik priklausomybės nuo nikotino testą ir sužinok, koks yra tavo priklausomybės nuo nikotino stiprumas ir ar tau reikia keisti rūkymo įpročius

Priklausomybės nuo nikotino testas

1. Kada surūkai savo pirmąją cigaretę nubudęs ryte?

 

 

 

 

2. Ar tau sunku susilaikyti nerūkius vietose, kur rūkyti draudžiama?

 

 

3. Kurios cigaretės tu labiausiai nenorėtum atsisakyti?

 

 

4. Kiek cigarečių surūkai per dieną?

 

 

 

 

5. Ar pirmosiomis valandomis po nubudimo tu rūkai dažniau negu kitu dienos metu?

 

 

6. Ar tu rūkai, kai sergi ir didesnę dalį dienos praleidi lovoje?

 

 


Klausimas 1 iš 6

 

Pastangos mesti rūkyti gali ne visuomet būti sėkmingos, nes pasirinkti metimo rūkyti būdai ir pagalba neatitinka individualių rūkymo ir rūkančiojo ypatybių. Rūkymo tipo nustatymas padeda numatyti galimus sunkumus nutraukus rūkymą bei pasirinkti tau tinkamiausią metimo rūkyti būdą.